Zgłoszenie szkody. Od czego zacząć?

DATA DODANIA: 2017-11-28 15:47:30
zgłoszenie szkody - jak zacząć starania

Nawet niewielka stłuczka zawsze jest przyczyną wielkiego stresu. Poszkodowany dość szybko musi opanować sytuację, pomóc innym, a także ocenić straty. Do tego dochodzą jeszcze formalności — zgłoszenie sprawy u ubezpieczyciela sprawcy. Z naszego poradnika dowiesz się, co dokładnie musisz zrobić, aby zgłosić szkodę.

Zgłoszenie szkody. Od czego zacząć?

Pewne kroki należy podjąć jeszcze przed zgłoszeniem. Jeżeli stłuczka jest niewielka, a kwestia winy nie podlega wątpliwościom, można spisać oświadczenie sprawcy wypadku. Jeżeli jest inaczej lub są ranni, należy wezwać policję, która ustala wszystkie okoliczności wypadku.

Warto także samemu zadbać o dowody. Jest to szczególnie ważne w przypadku, gdy policja nie jest wzywana. Zrób zdjęcia lub wykorzystaj nagranie z wideorejestratora. Możesz również poprosić o dane osób, które były świadkami zdarzenia.  Gdy wszystko jest wyjaśnione i udokumentowane — możesz zgłosić się do ubezpieczyciela sprawcy.

Zgłoszenie szkody — w jaki sposób?

Najczęściej najwygodniejszym sposobem jest zgłoszenie sprawy przez internet.

Na stronie ubezpieczyciela znajdziesz prosty formularz. Każdy nieco się różni, jednak zazwyczaj pytany jesteś o najważniejsze dane:

  • Imię i nazwisko oraz pesel
  • Numer polisy
  • Rodzaj szkody

Zwykle również masz możliwość dołączenia skanów potrzebnych dokumentów.

Wielu ubezpieczycieli posiada także specjalny adres e-mail, na który można kierować zgłoszenia wraz z dokumentacją. Otrzymujesz wtedy potwierdzenie przyjęcia sprawy.

Szkodę z można zgłosić także przez telefon. Najlepiej zrobić to jeszcze na miejscu wypadku. Doradca rejestruje wszystkie istotne dane, a także instruuje, co robić dalej. Najczęściej także proponuje samochód zastępczy — jeżeli to konieczne. Zaletą tego typu zgłoszenia jest także możliwość uproszczonej likwidacji szkody. Jeżeli szkoda jest niewielka — doradca od razu wyceni jej wartość.  W ten sposób otrzymujesz pieniądze w ciągu kilku dni.

Wiele osób wciąż jednak woli zgłosić się do placówki lub przedstawiciela ubezpieczyciela. Doradca od razu sprawdza, czy dokumentacja jest pełna, a także pomaga w wypełnieniu wniosków. Ma także czas, aby odpowiedzieć na Twoje pytania. Warto więc wybrać ten sposób, gdy sprawa wydaje się szczególnie skomplikowana.

Jakich potrzebujesz dokumentów?

Lista dokumentów potrzebnych przy zgłaszaniu szkody nie jest długa. Służą one przede wszystkim do właściwego zidentyfikowania uczestników wypadku, a także weryfikacji okoliczności zdarzenia. Ubezpieczyciel zatem potrzebuje:

  • kopii dokumentów tożsamości zarówno sprawcy, jak i poszkodowanego
  • kopii prawa jazda sprawcy
  • kopii dowodu rejestracyjnego uszkodzonego pojazdu
  • dokument zgłoszenia szkody
  • wniosek o odszkodowanie

Komplet dokumentów pozwala na dokładniejsze zbadanie sprawy przez rzeczoznawcę. To owocuje szybszym przyznaniem odszkodowania, a także jego wyższą kwotą.

Zgloszenie-szkody.pl - Patrycja Gmurowska - redaktor

Redaktor

Absolwentka pedagogiki społecznej i komunikacji, której pasją zawsze było pisanie. Stąd wzięło się zamiłowanie do dziennikarstwa internetowego, które jest sposobem na życie. Prywatnie miłośniczka dobrej literatury, zagranicznych seriali i górskich wędrówek.

Średnia ocena: 5.00