Przejdź do strony PZU

PZU Zgłoszenie szkody komunikacyjnej

DATA DODANIA: 2017-11-29 14:43:40
PZU Zgłoszenie szkody komunikacyjnej

Szkodę na pojeździe można zgłosić na kilka sposobów: poprzez formularz na stronie internetowej, telefonicznie pod numerem infolinii 801 102 102 lub w dowolnym oddziale PZU S.A. Najważniejszym dokumentem podczas zgłaszania kolizji, będzie wspólne oświadczenie obu stron. Może zdarzyć się, że konieczna będzie notatka sporządzona na miejscu zdarzenia przez policję lub potwierdzenie zgłoszenia kolizji.

Zgłaszając szkodę telefonicznie, poszkodowany uzgadnia z konsultantem termin oględzin uszkodzonego mienia. Decydując się na zgłoszenie kolizji drogą elektroniczną pod adres [email protected], poszkodowany może wybrać dogodny dla siebie termin oględzin. Data spotkania zostanie potwierdzona w odpowiedzi e-mail. Podczas oględzin zostaje sporządzona stosowna dokumentacja m.in. kosztorys naprawy, fotografie miejsc uszkodzeń, opis szkody.

Podczas zgłaszania szkody, a konkretnie kolizji – poszkodowany musi przedstawić następujące dokumenty:

  • wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym;
  • prawo jazdy osoby, która prowadziła pojazd;
  • dokument, który potwierdzi tożsamość np. dowód osobisty;
  • dowód rejestracyjny pojazdu;

Ponadto poszkodowany może dokonać zgłoszenia wysyłając sms pod numer 4102 o treści SZKODA. Konsultant PZU oddzwoni i przyjmie zgłoszenie. Można również dokonać zgłoszenia w dowolnym oddziale firmy lub umówić się na spotkanie z agentem PZU.

Kilka cennych wskazówek

Jeżeli obecni byli świadkowie zdarzenia, warto zapisać ich dane osobowe wraz z numerami telefonów. Warto pamiętać, że szkody nie trzeba zgłaszać od razu. Poszkodowany ma na to 3 lata. W rzeczywistości jednak warto zgłosić kolizję jak najszybciej. Najlepiej poprzez kontakt z infolinią lub formularz na stronie internetowej. Zgłaszając szkodę drogą elektroniczną, poszkodowany nie musi przejmować się kolejkami i oszczędza na czasie.

Bardzo ważne jest, aby nie naprawiać pojazdu przed oględzinami. Jeżeli pojawi się taka konieczność, przed przystąpieniem do naprawy należy sporządzić dokumentację fotograficzną. O decyzji co do wypłaty odszkodowania, poszkodowany powinien dowiedzieć się w ciągu 30 dni. Może jednak zdarzyć się, że proces wyjaśniania sprawy będzie wymagał więcej czasu. Oczekiwanie na podjęcie decyzji może wydłużyć się nawet do 90 dni. O takim fakcie poszkodowany zostanie poinformowany pisemnie.

Przydatne informacje

Jeżeli w związku z kolizją Twój pojazd nie nadaje się do dalszej jazdy, nie zwlekaj ze zgłoszeniem tego faktu do ubezpieczyciela. Jeżeli do kolizji doszło na terenie kraju, w ramach uzyskania pojazdu zastępczego lub usługi holowania, należy skontaktować się z Centrum Alarmowym PZU SA pod numerem tel. (22) 2 102 102 lub 801 102 102. Jeżeli do kolizji doszło poza granicami kraju, który jest objęty ubezpieczeniem assistance, należy skontaktować się z PZU pod numerem (+4822) 566 55 55.

Bardzo ważne jest, aby tuż po chwili kolizji nie doprowadzić do zwiększenia szkód. A zatem jeżeli to możliwe, zjedź pojazdem na pobocze, pas awaryjny lub najbliższe bezpieczne miejsce. Pamiętaj o jego właściwym oznakowaniu (trójkąt ostrzegawczy, światła awaryjne).

Warto mieć w schowku gotowy wzór oświadczenia o zdarzeniu drogowym. Jeżeli go nie posiadasz, a przytrafi Ci się kolizja – możesz tę sprawę załatwić inaczej. Wystarczy kartka najlepiej w formacie A4 oraz coś do pisania. Musisz zapisać na niej kilka niezbędnych informacji:

  • najważniejsze będą dane osobowe uczestników zdarzenia, a więc imię i nazwisko poszkodowanego oraz sprawcy, adresy zamieszkania, numery telefonów;
  • należy również spisać wszelkie dane zawarte w prawach jazdy obu uczestników zdarzenia;
  • potrzebne będą informacje na temat polisy ubezpieczeniowej sprawcy, takie jak numer polisy OC oraz nazwa Towarzystwa Ubezpieczeniowego;
  • warto spisać imiona, nazwiska oraz numery telefonów świadków zdarzenia;
  • należy również opisać cały przebieg zdarzenia (im dokładniej, tym lepiej);
  • na koniec nie można zapomnieć o podpisach obu stron.

Gdy sprawca nie posiada ubezpieczenia OC

Może zdarzyć się, że sprawca zdarzenia nie posiada aktualnej polisy OC. Wtedy sprawą odszkodowania zajmuje się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Tu pojawiają się jednak dwa warunki: sprawca musi być zidentyfikowany oraz poszkodowany nie może posiadać ubezpieczenia AC. Jak zgłaszać szkodę do UFG? Zasadniczo w niczym się to nie różni. Należy zgromadzić wszystkie wymagane dokumenty wraz z oświadczeniem o braku ubezpieczenia AC i skontaktować się z dowolnym Towarzystwem Ubezpieczeniowym. Zgodnie z prawem żaden ubezpieczyciel nie może odmówić przyjęcia takiego zgłoszenia.